Digital Analys
Syfte och mål:
Kursens syfte är att ge den studerande grundläggande kunskaper och färdigheter inom digital analys samt verktyg och system inom digital analys.
Målet med kursen är att den studerande ska kunna använda verktyg för mätning- och analysarbete samt rapportering inom digital marknadsföring i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
Innehåll:
Digital Analys 1
Kursen består huvudsakligen av:
• Digitala datakällor för analysarbete:
o Eget ägda data som digital analys, affärssystem, CRM, etc.
o Medieplattformar som Google, Meta, sociala medier, etc.
o Data från annan part som undersökningar, statistik, etc.
o Andra datakällor inom digital analys
• Plattformar inom digital analys – Google Analytics 4, Matomo, etc.
• Dimensioner och metriker – dess egenskaper, relationen dem mellan, dess betydelse inom analys, etc.
• Användare och trafikflöden inom digital analys:
o Besök vs användare
o Nya vs återkommande användare och besökare
o Demografiska data – land, stad, kön, intressen, ålder, språk, etc.
o Teknik och plattform – webb/app, operativsystem, enhet, webbläsare, skärmupplösning, etc.
o Kanalgruppering
o Källa och medium
o Kampanj och kampanjtaggning
• Engagemang och bibehållande inom digital analys:
o besöks- och engagemangstid
o sidvisningar – landningsida, mest besökta sidor, flöden mellan sidor, etc.
o events – scroll, innehållsvisning, klick, videospelning, engagemangstid, etc.
o konvertering – mikro- och makrokonvertering, konverteringstyper, etc.
o användaraktivitet och användarengagemang över tid (webbplats vs app)
• Grundläggande rapporter
• Verktyg för rapportering och dashboards, som t.ex.:
o Google Looker Studio (digital analys)
Digital Analys 2
• Growth management – identifiera och agera på insikter från data, flödesvisualisering, minimera och radera flaskhalsar, teamkultur optimerat för hållbar tillväxt, etc.
• Sammankoppla olika plattformar / system inom digital analys och marknadsföring för en rikare dataöversikt.
• Spårning och insamling – konfiguration för insamling av data, inställningar för datalagring, sessionslängd, etc.
• Grundläggande audit av befintlig implementation:
o Plattformar inom tag management, t.ex. Google Tag Manager
o Container – webb/app/server-side och spårningskod
o Tags – fördefinierade & anpassade/egna taggar och spårningspixlar
o Variables – fördefinierade & anpassade/egna variabler
o Triggers – sidvisningar, klick och användarengagemang
o Förhandsgranskning och debugging
• Konfigurering och uppsättning av rapporter – funnel och path analysis
• Audience building – skapa målgrupper, aktivera händelser utifrån målgrupper, etc.
• Events – automatiska, eventparametrar, sammankoppla med konvertering, etc.
• Konvertering – e-commerce, målkonvertering, marknadsförings- och annonsintäkter, etc.
Kunskapskontroll:
Digital Analys 1
Praktisk inlämningsuppgift – individuellt:
IG/G/VG
Er uppgift:
Visualisera data i Looker Studio
a. Målgrupp: Marketing Manager, dvs VEM
ska titta på dashboardet. Dvs de kan
ämnet, de kan mätvärdena etc.
b. Ska användas på desktop. Ett format som
är mer generöst, kan ha med mer data än
för mobil.
c. Ska kunna ta beslut om kanalstrategi för
Mars 2024, genom att titta på 2023 samt nå
målet för 2024.
Dvs: Få en förväntan om hur det ser, för att
sen också kunna jämföra över tid.
d. Ska innehålla minst 3 slides
-En för de viktigaste KPIrna
-En för målgruppen, dvs hur ser våra
besökare ut.
-En för valfri fördjupning
Men, kan också vara en slide per KPI, där
ni också tar upp vilka besökarna är, dvs
målgruppen
Om man vill så skapar man en separat
rapport, men graferna ihop med text, eller
lägger in text direkt i Dashboard och laddar
ned som PDF.
Objective: Öka försäljning med 10%
Föreslå KPIr på webbplats
Genom en “nulägesanalys” för Mars 2023 för att hitta ett beteende och se hur det skulle
kunna se ut 2024.
Digital Analys 2, Praktiskt prov – individuellt:
IG/G/VG
Kursens handledare:
Magdalena Wallner
Data Scientist
Magdalena Wallner
Data Scientist