MEDIEPLANERING OCH KAMPANJHANTERING MIXED MEDIA
Syfte och mål:
Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom medieplanering och kampanjhantering i hela medielandskapet, med fokus på digitala mediers roll i förhållande till övriga medielandskapet
Målet med kursen är att den studerande ska kunna hantera marknadsföring och kampanjer i digitala medier i förhållande till övriga medier i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.
Innehåll:
Kursen består huvudsakligen av:
• Medielandskapet nationellt och internationellt
• Mediebyråns roll och dess arbetsprocess
• Medieplanering:
-Kampanjprocessen
-Målsättning och budgetering
-Målgrupper
-Media, optimering och brus
-Förhandling och priser
-Timing
-Mediekanaler
-Budgetfördelning och prestation i olika kanaler
• Display, TV & Online Video
• Native Advertising
• Data och målgrupper mixed media
• 1a, 2a och 3e-partsdata, GDPR, egen vs köpt data, etc.
• Data-driven marknadsföring och programmatic advertising
• Traditionella vs programmatiska/data-drivna medieköp
• Contentstrategi och innehållsproduktion mixed media
• Kampanjhantering – materialspecifikation, materialleverans, format, pixlar, 3e-partsmätning, uppföljning, optimering, rapportering, etc.
Kunskapskontroll:
1. Projektarbete, muntligt – i grupp (5 pers.)
Uppdraget (som är påhittat)) går ut på att lansera IKEA:s nya köks pop-up i Stockholm.
Ni skall utgå ifrån syftet, målgrupper och målen och presentera en medierekommendation.
Detta inkluderar i första hand köpta medier men ni skall även koppla detta till aktiviteter i egna och förtjänade kanaler.
Ni skall beskriva era resonemang bakom dessa medieval utefter det ni lärt er på lektionerna.
Ni skall även presentera en detaljerad kampanjplan på de aktiviteter ni rekommenderar inkl. budget för varje media.
Matilda Henrysson
Läs mer om Matilda på hennes hemsida!
Moa Berndtsson
Lär dig mer om Moas på hennes hemsida!
Marie Johansson
Mer information om Marie hittar du på hennes hemsida!
Andreas Thorngren
Nyfiken på Andreas? Besök hans hemsida!
Matilda Henrysson
Läs mer om Matilda på hennes hemsida!
Moa Berndtsson
Lär dig mer om Moas på hennes hemsida!
Marie Johansson
Mer information om Marie hittar du på hennes hemsida!
Andreas Thorngren
Nyfiken på Andreas? Besök hans hemsida!
2. Skriftlig salstentamen – individuellt:
IG/G/VG