PROGRAMMATIC ADVERTISING

Syfte och mål:

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom programmatic advertising.
Målet med kursen är att den studerande ska kunna planera och visa förståelse för hantering av kampanjer inom programmatisk annonsering i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Innehåll:

Kursen består huvudsakligen av:
• Ekosystemet
• Terminologi
• Köp- och säljprocessen
• Köparsidan och publicist
• Metodiker och köpsätt – AI-optimering, automated guaranteed, programmatic garanteed, header bidding, etc.
• Data och data management
• System och plattformar, som t.ex. Adform eller Google Marketing Platform
• Medieplanering och kampanjhantering inom programmatiska medieköp

Kunskapskontroll:

1. Projektarbete, skriftligt och muntligt –
i grupp

Betygsskala: IG/G

Bakgrund:
Tesla ska lansera en ny bil på marknaden och mediebyrån du jobbar på har fått i uppgift att
planera marknadsföring och kampanjerna genom Programmatic Advertising.
Tesla har aldrig tidigare jobbat med display och Programmatic så nu har ni verkligen fått chansen
att bevisa vilken effekt ni kan skapa med rätt strategi och rätt kampanjupplägg.

Uppgift:
Uppgiften är att planera deras första kampanj. Kampanjen ska innehålla strategi för följande
steg:
A. Hitta potentiella intressenter och kunder
B. Konvertera provkörningar

Ta fram en rekommendation för caset, samtliga delar i rekommendationen ska vara uppbyggda
med argument baserade på data och insikter om:
1. Digital programmatisk strategi (Övergripande angreppsätt)
2. Styrningar – (geo, intressen)
3. Optimering – (Vad kommer ni hålla särskilt koll på vid optimering)
4. Period – (Rekommendationer för kampanjperiod, längd och gärna vilken period under
året)
5. Format – vad för annonsformat (display, online video – när körs vad)
6. KPI:er – (Vad har ni för KPI:er i kampanjen, kan vara flera)
7. Taktiker i DSP – (köpsätt – ex RTB)

Brief:
Tesla ska lansera en ny bil på marknaden, till skillnad från tidigare bilmodeller förväntas den nya
modellen ligga i prisspannet mellan 400–500 000 kr. Med andra ord i en lägre prisklass än
tidigare.
Budget: 500 000 SEK
Period: 4 veckor
Målgrupp: Mode- och teknikmedvetna medelinkomsttagare. Åldersgruppen 35–55. Målgruppen
bedöms till stor del vara män, men med önskemål att försöka nå även kvinnor i målgruppen på
ett kreativt sätt.
Mål: Att få så många registrerade provkörningar som möjligt efter avslutad kampanjperiod. Bilen
kan provköras i Malmö, Göteborg, Stockholm, Umeå och Åre.
Medieval: Display och Online Video

OBS!

Följande presentation är en del av en skoluppgift och är helt fiktiv.

All information är skapad för utbildningsändamål och ska inte tolkas som verklig.

2. Praktisk inlämningsuppgift – individuellt

Betygsskala: IG/G/VG

Den här uppgiften bestod av att bygga en kampanj i BidTheatre baserat på en fiktiv brief.

Bidtheatre_Logo

Gästföreläsningar:

Daniel Wallin

Projektledare, KAM

Introduktion och praktisk genomgång i BidTheatre

Under föreläsningen, som leddes av Daniel Wallin från BidTheatre, fick vi en grundlig introduktion till vad en Demand Side Platform (DSP) är och hur den fungerar i praktiken. Genom BidTheatres egen DSP visades hur plattformen möjliggör effektiv programmatisk annonsering genom realtidsbudgivning, målgruppsanalys och optimering av kampanjer. Föreläsningen gav även insikter i hur annonsörer kan dra nytta av verktygen för att nå sina målgrupper på ett mer precist och kostnadseffektivt sätt.

Digital marknadsföring med målgruppsdata

Kristian Westergren, Sales Director på Digital Audience, höll en föreläsning om hur målgruppsdata kan användas för att förbättra digital marknadsföring och programmatiska annonsköp. Annonsörer kan nå sina målgrupper mer effektivt genom att använda relevant målgruppsdata, vilket leder till minskade annonsförluster och en optimerad användning av marknadsbudgeten.

Kristian Westergren

Sales Director

Daniel-Wallin

Daniel Wallin

Projektledare, KAM

Introduktion och praktisk genomgång i BidTheatre

Under föreläsningen, som leddes av Daniel Wallin från BidTheatre, fick vi en grundlig introduktion till vad en Demand Side Platform (DSP) är och hur den fungerar i praktiken. Genom BidTheatres egen DSP visades hur plattformen möjliggör effektiv programmatisk annonsering genom realtidsbudgivning, målgruppsanalys och optimering av kampanjer. Föreläsningen gav även insikter i hur annonsörer kan dra nytta av verktygen för att nå sina målgrupper på ett mer precist och kostnadseffektivt sätt.

Kristian-Westergren

Kristian Westergren

Sales Director

Digital marknadsföring med målgruppsdata

Kristian Westergren, Sales Director på Digital Audience, höll en föreläsning om hur målgruppsdata kan användas för att förbättra digital marknadsföring och programmatiska annonsköp. Annonsörer kan nå sina målgrupper mer effektivt genom att använda relevant målgruppsdata, vilket leder till minskade annonsförluster och en optimerad användning av marknadsbudgeten.

Kursens handledare:

Frida Nyberg

Medierådgivare

Robin Thyselius

Head of Bureau & Co-Founder

Örjan Olsson

Frida Nyberg

Medierådgivare

Örjan Olsson

Robin Thyselius

Head of Bureau & Co-Founder