INBOUND MARKETING & MARKETING AUTOMATION

Syfte och mål:

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom strategisk och operativ kampanjhantering inom inbound marketing och marketing automation ur affärsinriktat och tekniskt perspektiv.
Målet med kursen är att den studerande ska kunna bygga långsiktiga och skalbara kundrelationer och kundupplevelser inom digitala medier utifrån metodik inom inbound marketing och marketing automation i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

Innehåll:

Kursen består huvudsakligen av:

Relationship & business
• Marketing & sales inom en organisation
• Marketing & sales alignment
• Inbound Marketing:
o Lyssna och förstå kunden
o Mötas på kundens villkor
o Värdeskapande genom innehåll
o Långsiktiga och skalbara kundrelationer
o Metodik och process – attrahera, konvertera, värma/stänga, glädja/kontakta
• Account-based marketing
• Customer journey mapping:
o kundpersonas
o kundhändelser, kundinteraktioner & touchpoints
o kanalval
o nyckeltal och KPI
• Customer relationship management (CRM) olika roller i organisationen som försäljning, marknadsföring, handel, kundservice, digital management, etc.
• Kanalval och personalisering
• Marknadsföring och annonsering

Technology
• Marketing automation – teknik och plattformar, t.ex. Hubspot
• Customer relationship management (CRM), t.ex. Hubspot
• E-postmarknadsföring, som t.ex. Mailchimp

Campaigns – relationship, business & technology
• Marketing automation – kampanjer och automatisering:
o Kanalövergripande kampanjer
o Formulär och leads
o Automatiserade flöden
o Salesfunnels B2B och B2C
o Lead management
• Analys och uppföljning:
o Kampanjanalys
o Customer Acquisition Cost (CAC)
o Return on investment (ROI)

Kunskapskontroll:

1. Projektarbete, skriftligt och muntligt

Betygsskala: IG/G

Välj ett av företagen i listan Sveriges 99 hetaste scale-ups.
1. Berätta kort om vad företaget gör och hur deras affärsmodell ser ut.
2. Utgå från AAARRR modellen.
a) Vilka aktiviteter inom inbound marketing anser ni är relevanta i varje steg för företaget
att arbeta med för att fortsätta växa? Stötta ert resonemang med exempel.

Kunskaper:
1. Förklara kund- och affärsrelationsutveckling inom marknadsföring med metodiken
inbound marketing och account-based marketing
2. Definiera de olika stegen i kundresan och kundupplevelseresan utifrån vald
metodik och strategi
Färdigheter
3. Planera strategiska och operativa processer inom marketing automation

OBS!

Följande presentation är en del av en skoluppgift och är helt fiktiv.

All information är skapad för utbildningsändamål och ska inte tolkas som verklig.

2. Praktisk inlämningsuppgift – individuellt

Betygsskala: IG/G/VG

Den här uppgiften bestod av tre separata uppgifter relaterade till marknadsautomation och CRM-hantering i HubSpot.

HubSpot_Logo

Gästföreläsningar:

Johanna Nordholm

Johanna Nordholm

Marketing Automation Specialist

Introduktion till Marketing Automation och HubSpot

Johanna Nordholm, Marketing Automation Specialist på Stampen Media, höll en givande gästföreläsning där hon förklarade grunderna i Marketing Automation och dess betydelse. Med Stampen Media som exempel visade Johanna hur företag kan nyttja automatiserade processer för att optimera kundrelationer och marknadsföring. Hon gav även en praktisk demonstration av hur man effektivt arbetar med CRM-systemet HubSpot för att förbättra kundupplevelsen och driva tillväxt. Föreläsningen gav en konkret förståelse för hur Marketing Automation kan appliceras på dagens digitala marknadsföringsstrategier.

Johanna-Nordholm

Johanna Nordholm

Marketing Automation Specialist

Introduktion till Marketing Automation och HubSpot

Johanna Nordholm, Marketing Automation Specialist på Stampen Media, höll en givande gästföreläsning där hon förklarade grunderna i Marketing Automation och dess betydelse. Med Stampen Media som exempel visade Johanna hur företag kan nyttja automatiserade processer för att optimera kundrelationer och marknadsföring. Hon gav även en praktisk demonstration av hur man effektivt arbetar med CRM-systemet HubSpot för att förbättra kundupplevelsen och driva tillväxt. Föreläsningen gav en konkret förståelse för hur Marketing Automation kan appliceras på dagens digitala marknadsföringsstrategier.

Kursens handledare:

Frida Nyberg

Medierådgivare

Örjan Olsson

Frida Nyberg

Medierådgivare