MEDIEPLANERING OCH KAMPANJHANTERING MIXED MEDIA

Syfte och mål:

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom medieplanering och kampanjhantering i hela medielandskapet, med fokus på digitala mediers roll i förhållande till övriga medielandskapet
Målet med kursen är att den studerande ska kunna hantera marknadsföring och kampanjer i digitala medier i förhållande till övriga medier i yrkesrollen som Digital Marketing Specialist.

 

Innehåll:

Kursen består huvudsakligen av:
• Medielandskapet nationellt och internationellt
• Mediebyråns roll och dess arbetsprocess
• Medieplanering:
-Kampanjprocessen
-Målsättning och budgetering
-Målgrupper
-Media, optimering och brus
-Förhandling och priser
-Timing
-Mediekanaler
-Budgetfördelning och prestation i olika kanaler
• Display, TV & Online Video
• Native Advertising
• Data och målgrupper mixed media
• 1a, 2a och 3e-partsdata, GDPR, egen vs köpt data, etc.
• Data-driven marknadsföring och programmatic advertising
• Traditionella vs programmatiska/data-drivna medieköp
• Contentstrategi och innehållsproduktion mixed media
• Kampanjhantering – materialspecifikation, materialleverans, format, pixlar, 3e-partsmätning, uppföljning, optimering, rapportering, etc.

Kunskapskontroll:

1. Projektarbete, muntligt – i grupp (5 pers.)

Uppdraget (som är påhittat)) går ut på att lansera IKEA:s nya köks pop-up i Stockholm.
Ni skall utgå ifrån syftet, målgrupper och målen och presentera en medierekommendation.
Detta inkluderar i första hand köpta medier men ni skall även koppla detta till aktiviteter i egna och förtjänade kanaler.
Ni skall beskriva era resonemang bakom dessa medieval utefter det ni lärt er på lektionerna.
Ni skall även presentera en detaljerad kampanjplan på de aktiviteter ni rekommenderar inkl. budget för varje media.

Matilda-Henrysson

Matilda Henrysson

Läs mer om Matilda på hennes hemsida!

Moa-Berndtsson

Moa Berndtsson

Lär dig mer om Moas på hennes hemsida!

Marie-Johansson

Marie Johansson

Mer information om Marie hittar du på hennes hemsida!

Andreas-Thorngren

Andreas Thorngren

Nyfiken på Andreas? Besök hans hemsida!

Matilda-Henrysson

Matilda Henrysson

Läs mer om Matilda på hennes hemsida!

Moa-Berndtsson

Moa Berndtsson

Lär dig mer om Moas på hennes hemsida!

Marie-Johansson

Marie Johansson

Mer information om Marie hittar du på hennes hemsida!

Andreas-Thorngren

Andreas Thorngren

Nyfiken på Andreas? Besök hans hemsida!

Samarbetet med Marie, Matilda, Moa och Andreas var helt enkelt utmärkt! Vi hade en dynamisk grupp där idéer flödade fritt och kreativiteten blomstrade. Genom våra diskussioner och utbyten av tankar och idéer kunde vi verkligen utforska olika möjligheter för att presentera vårt case på bästa möjliga sätt. Kommunikationen var tydlig och öppen, vilket gjorde att vi kunde förstå varandras tankar och bidra till varandras idéer på ett konstruktivt sätt.

Marie inledde presentationen och introducerade BrandBuzz-teamet och företaget. Andreas gav en översiktlig brief om kampanjens mål och syfte. Marie fortsatte med en kommunikationsanalys och en sammanfattning av analysen och av de valda målgrupperna. Jag presenterade sedan de identifierade målgrupperna i detalj samt deras beteenden. Moa tog över för att diskutera mediestrategin och fokuserade särskilt på utomhusreklam, adresserad direktreklam och sociala medier. Matilda följde upp med detaljer kring taktik för varje mediekanal, inklusive utomhusreklam, adresserad direktreklam och (betalda) sociala medier. Slutligen redogjorde jag för medieplanen för att ge en överblick av hela kampanjen. Mediaplanen inkluderade de olika medierna vi valde och deras syften, målgrupper, budget samt tidsramar. Andreas sedan hänvisade till hur uppföljningen av kampanjen skulle genomföras, medan Marie avslutade med sammanfattning och uppmaning till samarbete.

Vår grupp hade en positiv och samarbetsvillig atmosfär, vilket gjorde att vi kunde arbeta effektivt tillsammans mot våra mål. Resultatet av vårt samarbete var en väl genomtänkt och övertygande presentation som visade på vår förmåga att skapa innovativa och effektiva mediekampanjer.

2. Skriftlig salstentamen – individuellt:

IG/G/VG

Andreas-Liss-Daniels-IHM

Andreas Liss-Daniels

Lärare i marknadsföring,

Rådgivare på TBS Mediabyrå.

Andreas-Liss-Daniels-IHM

Andreas Liss-Daniels

Lärare i marknadsföring,

Rådgivare på TBS Mediabyrå.