PORTFOLIO NINE AGENCY

Credit-Nine Agency

Nine Agency är en nyskapande influencer marketing-byrå som verkar i både Norden och Europa. Genom att skapa relationer, bygga förtroende och omvandla följare till nya kunder, erbjuder de engagerande content och kreativa influencerkoncept som dagligen når ut till hundratusentals följare. Med mätbara influencer marketing-kampanjer lanserar de produkter och tjänster, och använder smarta strategier för att nå målgrupper vid rätt tidpunkt genom rätt kanal.

Nine Agency blev utsedd till Årets Influencer Byrå 2023 vid Influens Awards, en prestigefylld branschtävling som hyllar influencers och varumärken som utmärker sig inom influencer marketing. De blev även finalister i Global Influencer Marketing Awards 2024. Med en stark närvaro i Sverige, Norge, Danmark och Finland har de en unik lokalkännedom om de nordiska marknaderna, vilket ger välgrundade insikter och beprövade strategier som höjer träffsäkerheten och ökar effekten av deras insatser. Som fullservicebyrå har de även expertisen och tekniken att koordinera kampanjer och lanseringar på en internationell marknad.

Nine Agency titlar

Profilscouting:

Under min praktik hos Nine Agency var en av mina uppgifter att leta efter influencers som passade rätt profil för deras kunder. För att göra detta använde jag mest Nine’s egna sökverktyg, CIMS

CIMS funktioner:

1. Upptäck och Bestäm:
Med CIMS kan användare söka, spara och välja bland över 250 miljoner profiler på Instagram, TikTok och YouTube. Sökningen förfinas med avancerad AI baserat på marknad, språk, intressen, nyckelord och demografi. Användare kan jämföra nyckeltal som följare, engagemang och räckvidd, samt skapa anpassade profillistor för att hitta den perfekta matchningen för sitt varumärke.

2. Kontakta och Samarbeta:
CIMS möjliggör enkel kontakt och samarbete med influencers. Användare kan fritt välja kreatörer, planera kampanjer tillsammans och använda verktygets projekthanteringsfunktion för att organisera både stora och små kampanjer. Kalenderintegration och spårning av varje influencers framsteg förenklar planeringen.

3. Lansering och Uppföljning:
CIMS underlättar hantering och mätning av kampanjer över flera plattformar. Användare kan starta kampanjer enligt kalendern, spåra KPI:er och resultat i realtid, och justera kampanjer vid behov. Daglig uppföljning hjälper till att optimera tidpunkten och jämföra resultat med förväntningar.

4. Mät och Utvärdera:
Efter kampanjen samlar CIMS all viktig data på ett ställe. Resultat kan delas upp per profil, aktivering, marknad eller sociala medier för snabb utvärdering. Med taggningsfunktionen kan kampanjer jämföras mellan olika avdelningar och marknader för att identifiera de mest framgångsrika strategierna, vilket förbättrar framtida kampanjer och ökar chanserna att nå marknadsföringsmålen.

Woomio2

Dessutom arbetade jag med Woomio – ett verktyg som också användes för att scouta och filtrera influencerprofiler.

Woomio hjälper marknadsförare och byråer att utmärka sig inom influencer marketing genom att tillhandahålla de verktyg som krävs för att upptäcka influencers, förutse kampanjer och mäta ROI.

Kundcase

Under min praktikperiod ansvarade jag för att identifiera lämpliga influencerprofiler för både nationella och internationella kunder. För att göra detta använde jag specifika kriterier såsom profilstorlek, målgrupp, geografisk plats och nisch. Avgörande faktorer vid urvalet av profiler inkluderade även deras genomsnittliga antal visningar (average views), engagemang (engagement rate) samt följarnas ursprung.

I totalt scoutade jag för 14 olika kunder men de flesta kampanjen har inte gått live utan efter min praktik slutade.

Cult_Sweden-removebg

Cult Energy Drink är ett framstående företag inom energidrycksindustrin, känt för att leverera kraftfulla produkter som erövrat marknaden. Deras energidrycker är perfekta för att ge extra energi under dagen eller inför träning, tack vare deras koffeinhalt. Med en noggrant avvägd blandning erbjuder deras drycker en långvarig energiökning utan att kompromissa på smaken.
Dessutom främjar företaget kreativitet och innovation genom deras produkter, och de strävar efter att inspirera deras kunder till att nå nya höjder i både personliga och professionella sammanhang.

Nedan följer några profiler som jag scoutade och valdes slutligen av kunden.

@navidroshan Reklam för @cultsweden!🔥 Ett stort fokus hos Cult Energy är att lyfta fram din kreativa sida, och finns det något roligare sätt att göra det på än med språket?😂 Har ni tips på några slang som ni brukar använda när ni pratar med era vänner?🤔 #cultcreativeclub #boostyourcreativity #komedi #information #lärdigpåtiktok #utbildning #studentlife #juriststudent #learnontiktok ♬ originalljud - Navid Roshan
@imadamwoods Reklam för @cultsweden - Vet att jag är 3 år sen med denna challenge men ni måste testa!! Behöver ni en kick för att ta er igenom så har Cult Energy precis nylanserat riktiga drömsmaker, rekommenderar 🔥 #cultcreativeclub #boostyourcreativity ♬ original sound - Adam Woods
@poesisofie Reklam för @cultsweden 🌼 Du är värd allt livet har att ge, och lite till ❤ #cultcreativeclub #boostyourcreativity ♬ originalljud - poesisofie
@ericlorentz.b Reklam för @cultsweden Förberedelserna till Medelhavet fortsätter & nu befinner vi oss verkligen i slutspurten! Senaste veckorna har varit sjukt intensiva med många långa dagar & sena kvällar. Tack till Cult Sweden för att ni skickade över er nya energidryck som hjälp på traven! Absolut en ny favorit 🍑🧡 #cultcreativeclub #boostyourcreativity #tiktoksverige #segelbåt #segling ♬ originalljud - Eric Lorentz Bock

EasyPark Group är dedikerade till att revolutionera parkering med hjälp av teknik. Sedan 2001 har deras prisbelönta app hjälpt förare att spara tid och pengar. Målet är att bygga smartare och mer livfulla städer genom prediktiv teknik och datavisualisering. Företaget arbetar för att göra städer mer hållbara genom att minska trängsel och öka effektiviteten, särskilt vid laddning av elfordon.

EasyPark Group planerar att expandera i Italien, med fokus på Milano, och använder influencers för att nå en bredare publik.

Följande profiler som jag hittade blev godkända av kunden.

easypark-group
easypark-group

EasyPark Group är dedikerade till att revolutionera parkering med hjälp av teknik. Sedan 2001 har deras prisbelönta app hjälpt förare att spara tid och pengar. Målet är att bygga smartare och mer livfulla städer genom prediktiv teknik och datavisualisering. Företaget arbetar för att göra städer mer hållbara genom att minska trängsel och öka effektiviteten, särskilt vid laddning av elfordon.

EasyPark Group planerar att expandera i Italien, med fokus på Milano, och använder influencers för att nå en bredare publik.

Följande profiler som jag hittade blev godkända av kunden.

Sammanställning av presentationer

Slutrapport

En annan av mina centrala uppgifter hos Nine Agency var att skapa slutrapporter för avslutade kampanjer. Dessa rapporter sammanfattade kampanjernas resultat och inkluderade viktig statistik och nyckeltal. Efter att ha samlat in och analyserat data, sammanställde jag tydliga och informativa presentationer som sedan presenterades för Nines kunder. Målet med dessa rapporter var att ge en detaljerad översikt av kampanjens prestation, lyfta fram framgångar och identifiera förbättringsområden för framtida satsningar.

Weekly Highlights

Under min praktikperiod på Nine Agency fick jag ansvaret att skapa innehåll för deras ”Weekly Highlights”-serie på Instagram. Detta koncept innebär att en person på Nine visar sin vecka för deras följare, vilket ger en inblick i ens vardag och arbetsmiljö. Jag valde att dela en varierad blandning av aktiviteter för att spegla en typisk vecka på byrån. Innehållet inkluderade allt från att scouta för profiler, delta i möten, njuta av kaffepauser, och luncher till att visa hur det är att jobba hemifrån. Målet var att skapa ett engagerande och autentiskt innehåll som visar både det professionella och personliga livet på Nine Agency.