TEKNIK FÖR DIGITALA MARKNADSFÖRARE

TEKNIK FÖR DIGITALA MARKNADSFÖRARE

Syfte och mål:

Kursens syfte är att ge den studerande kunskaper och färdigheter inom webbteknik (nätverk, webbserver, domän, DNS, etc.), CMS och webbpublicering samt märk- och scriptspråk som HTML och javascript.
Målet med kursen är att den studerande ska kunna förstå och använda sig av tekniska förutsättningar inom digitala medier i det fortsatta arbetet inom digital marknadsföring.

Innehåll:

Kursen består huvudsakligen av:

• Nätverk och internet – ISP, Internet, IP-adress, DNS, domän, http/https, etc. Hur fungerar internet och en webbplats.
• Server- och klientteknologi – webbserver, webbläsare, etc. Vad sker var på en webbplats och varför.
• Grundläggande HTML och HTML-struktur
• Introduktion till CSS
• Introduktion till Javascript
• Introduktion till AI och automatisering
Client-side – cookies, sessions, local storage, spårning, etc.
• Cookies och identifiering i digitala medier – 1st & 3rd-party cookies, cookie-blocking, cookie-döden, inloggning/user-id, etc.
• Identifiering vs spårning inom digitala medier – pixlar vs spårningskod, server-cookies och serverspårning, nya och framtida identifieringsmöjligheter, etc.
• Cookies & privacy consent – tillgång och lagring av information på användarens enheter såsom cookies, identifierare och andra spårningstekniker.
• Server-side – plattform, programmering, databas, datalagring, etc.
Webbpublicering och CMS, som t.ex. WordPress
• Det digitala ekosystemet – CMS, e-commerce, app, CRM, marketing automation, etc.

Betygsgrundande Uppgifter:

”E-handelsäventyret: Bygg, Sälj och Erövra!”

Bakgrund:
Ni ska vara med på ett möte där ledningen/stakeholders ska bestämma om att gå vidare med deras digitala marknadsföringsstrategi. Ni har fått bra med uppmärksamhet på sociala media men det finns ingen webbsida som kan leda trafiken vidare till och så att de blir kunder. Ni har det svåra uppdraget att förklara samtidigt som ni säljer in eran plan på att bygga en e-handel för företaget.

Gruppuppgift (2 pers.)

Hanna Persson
Hanna Persson

Hanna Persson

Hanna är min klasskamrat och tillsammans jobbade vi på följande grupparbete.
Hanna var mycket bra att samarbeta med och vi hade en gemensam vision redan från början av uppdraget. Hon var väldigt lugn under vår presentation och jag kände att jag kunde räkna med henne hela tiden.
Besök Hannas hemsida för att lära dig mer om henne!

”WebbCV-Wizard: Bygg din digitala identitet och erövra arbetsmarknaden!”

Bakgrund:
Skapa en professionell webbsida som ett personligt CV med hjälp av WordPress-verktyget. Målet är att ge dig möjlighet att marknadsföra dig själv på arbetsmarknaden på ett seriöst och effektivt sätt.

Kursens handledare:

Johanna Bergsro

Johanna Bergsro

Webbdesigner, marknadsföringsstrateg &

planering på Bergsro Design & Enklaknep.se.

Johanna Bergsro

Johanna Bergsro

Webbdesigner, marknadsföringsstrateg &

planering på Bergsro Design & Enklaknep.se.